Kiszone ogórki czy kapusta to tradycyjne przetwory Polaków. Walory prozdrowotne kiszonej są znane już od wieków, dlatego warto włączać je do codziennej diety. Co ważne, dania z kiszonkami są nie tylko zdrowe, ale i smaczne. Warto poznać prozdrowotne właściwości fermentowanych warzyw oraz proste metody na ich przyrządzenie.

Kiszonki – właściwości

Kiszonki są popularne w kuchni polskiej i co ważne, przygotowuje się je w bardzo prosty sposób. Do kiszenia nadaje się kapusta biała i czerwona, ogórki, buraki, marchew, papryka kalafiory, a nawet owoce – cytryny, śliwki czy jabłka. Idealne są produkty zawierające dużą ilość cukru oraz wody. Kiszone warzywa są bogatym źródłem naturalnego kwasu mlekowego, który pobudza trawienie, pozwala na uzupełnienie mikroflory jelitowej “dobrymi”  bakteriami, a także zmniejsza poziom cholesterolu. Kiszonki zawierają spore ilości witaminy C, A, E, K oraz witamin z grupy B, a także magnez, fosfor i potas. Co ważne, witaminy przenikają z kiszonych warzyw również do soku, dlatego jego picie ma tak samo dobroczynne właściwości. Regularne spożywanie kiszonek korzystnie wpływa na budowanie odporności organizmu, jednak z racji wysokiej zawartości soli, nie można jeść kiszonek bez ograniczeń.

Jak przygotowywać kiszonki?

Przygotowanie kiszonych warzyw wcale nie jest trudne i nie wymaga to specjalnych umiejętności kulinarnych. Kisić można świeże i dojrzałe warzywa, które należy dokładnie umyć i umieścić je w kamionkowym garnku. Następnie warzywa zalewa się przegotowaną i mocno posoloną wodą. Przepisów jest wiele, dlatego warzywa można zalać zarówno gorącą, jak i przestudzoną wodą. Do kiszenia warto dodać przyprawy – koper, liść laurowy, ziele angielskie, gorczycę i czosnek – dzięki temu kiszonki i ich sok będą miały pyszny smak i cudowny aromat. Pierwsze trzy dni kiszenia powinny odbywać się w temperaturze 15-21 stopni Celsjusza, po tym czasie można przenieść kiszonki w chłodniejsze miejsce.

Jak często spożywać kiszonki?

Kiszonki są bardzo zdrowe, dlatego można jeść je praktycznie każdego dnia. Problemem jest jednak wysoka zawartość soli w produkcie, szczególnie że kiszonki najlepiej jest spożywać na surowo. Z tego powodu warto zachować umiar – jeśli zjemy kilka ogórków czy odrobinę kapusty kiszonej, nic się nie stanie. Co dzień można spożyć też 0,5-1 szklanki kiszonego soku np. z buraków. Nie powinniśmy jednak spożywać każdego dnia bardzo dużych ilości kiszonych warzyw, ewentualnie jeśli dodajemy je do sałatek czy innych potraw, możemy jednocześnie ograniczyć ich solenie. Z kiszonkami powinny uważać w szczególności osoby chorujące na nadciśnienie.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com
Tags: